AU2011 - Familien Tanderup - Århus

Jan Tanderup

5. Januar

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 16:05:56

Det er blevet den sidste dag med Safari in style. Om natten blev vi alle i lejren vækket af et kobbel Dingo, som hyler højt ligesom ulve. Vi skal igen op klokken 4 for at vi kan nå vores 6,5 kilometer vandretur i gennem Kings Canyon.

For mange hundrede millioner år siden var området dækket af hav, hvilket der stadig visse steder var synligt bevis på - selvom der nu er mange tusind kilometer til havet. Klokken lidt i seks ser vi så solopgangen fra toppen af den stejleste stigning. Herefter går det op og ned i takt med at varmen tager til op på de 40 grader. Vi får godt brug for vores lunkne vand. Omkring kl 10:30 er vi tilbage på campingpladsen, hvor vi får os en dukkert. Under legen i poolen får Ellen og Karen stødt sammen således at Ellen får en flænge i læben.

Efter frokosten med lækre majspandekager så bliver det igen tid til en kort tur i poolen inden kl. 13 sætter os i bussen med kurs mod Alice Springs, hvilket er en køretur på omkring 5 timer. Som afslutning på dagen kom Ellen og Karen i poolen, hvor de mødte to danske piger fra Hillerød. Det viste sig, at Ellen skal konfirmeres sammen med deres kusine. Efter badeturen gik vi over på nabohotellet, hvor vi fik noget aftensmad inden det var på hovedet i seng.

4. Januar

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 16:00:34

Da vækkeuret ringer klokken fire, så er det med at komme i tøjet. Becky har lavet morgenmad til os, således at vi klokken 5 igen sidder i bussen udstyret hat, solbriller, kamera samt flasker fyldt med lunkent vand direkte fra den kolde hane. Vi skal nå solopgangen over Uluru omkring klokken 6. Da vi kommer derud er der ligesom til solnedgangen mange busser fyldt med turister, som også er ved at finde sig en god plads. Men igen driller skyerne en smule, så solopgangen desværre ikke viser den røde sten fra sin optimale side.

Efter solopgangen skal vi på en længere vandretur, hvor vi først hører lidt om at Aboriginals har overtaget Uluru for en periode på 99 år. Det er i den forbindelse, at stedet har taget navneforandring ligesom der henstilles til, at man ikke klatrer op på stenen som er en del af aboriginernes helligdom. Den første del af turen hedder Mala Walk og her forklares der lidt om Aboriginernes historie, om planterne og deres funktioner samt om stenens hellige funktion i forhold til ceremonier. Den næste del af turen er en Base Walk på 10,6 kilometer rundt om stenen. Vi fornemmer i takt med at solen genvinder sine kræfter, at det kræver en del vand at gå turen, som vi gennemfører på lige godt 2 timer. Der er mange flotte formationer i den store sten, hvis størrelse bliver mere tydelig, når man går rundt om den.

Efter gå-turen er det tid til en is, som vi skal have i det kulturelle center, hvor Aboriginerne -eller Anangu (som de selv kalder sig) viser deres evner inden for kunstværker og samtidig fortæller om deres dagligdag. Men priser er utroligt høje, så vi nøjes med at supplere indkøbet med et par sodavand for derved at få en anden smag end det lunkne vand.

Omkring middag er vi tilbage hos Becky, som har gjort klar til burgere, hvilket Ellen og Karen nyder. En foran os ligger 3,5 timers kørsel til næste overnatning i Kings Canyon, hvortil vi ankommer kl. 17. På vejen gør vi holdt ved Mount Conner, som er et smukt Table top mountain. Vi gør også holdt ved en kvæg station, som er på 4000 kvadrat kilometer. Her går der frit omkring ca. 4000 køer. Den største australske kvægfarm er på 42.000 kvadratkilometer - altså næsten lige så stor som Danmark. Og her har de så ca. 1 ko Per kvadratkilometer.

Til vores store overraskelse er der en swimming pool, der hvor vi skal sove, som kan bruges til at bringe krops temperaturen nedad for luften er igen steget til omkring de 40-45 grader. Vi har ikke medbragt badetøj, så vi må finde noget af vores beskidte. Resten af eftermiddagen går med at bade og snakke med de andre gæster, som er fra Schweiz, Tyskland, Sverige, England og Giraltar.

Klokken 19 er det blevet tid til aftensmad, hvor Becky har tryllet peanut kylling med ris og salat frem. Efter et par glas vin så er det på hovedet i seng, så vi kan være friske til den kommende dags strabadser. Dog blev der lige tid til lidt vandkamp med de vandpistoler, som guiden havde anskaffet sig.

3. Januar

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 15:46:00

I dag starter vores tre-dages tur ind til Uluru (tidligere kendt som Ayers Rock). Vi skulle tidligt op for afhentning var allerede kl. 5:55. Efter at have samlet en række andre gæster op gik turen mod Uluru, men efter ca. 1/2 time lød der et voldsomt brag, som straks fik vores chauffør Ilsa til at køre ind til siden.

Desværre var vi den første af Adventure Tours mange busser som havde forladt Alice Springs og vi havde ikke nogen satellit telefon, så vi måtte bare vente. Løbende kom der andre af de små minibusser, som blev standset, men de havde heller ikke nogen satellit telefon. Derfor blev vi midlertidigt flyttet over i en anden bus, hvor vi kunne være frem til vores første stop, som var en kamel farm. Faktisk er der omkring en million kameler, som lever vildt i dét centrale Australien. De blev importeret, da man for knap 100 år siden lavede telegraf linjen fra Adelaide i syd og op til Darwin i nord. Og da forbindelsen var etableret, blev de sat fri. Kamel farmen havde i sin shop en udstilling med de mange pokaler, som hans kameler havde vundet. Efter 30 minutter kom Ilsa igen. Det viste sig at det var ventilationen til førerhuset, som var sprunget, men vores bagi fungerede. Så Ilsa og de forreste passagerer måtte sidde i en varme som nåede op på 45 grader.

Efter kamel farmen fortsatte vi mod Uluru i den stadigt tiltagende varme. Det er meget lige veje, som bare fortsætter kilometer efter kilometer. Undervejs bliver der noget brændstof og toilet stop på den ca. 500 km. lange tur, hvor vi var fremme kl. 13 som planlagt. Og her var det så vores host, som skulle på arbejde. Becky har ansvaret for, at vi 15 mennesker får morgenmad, frokost og aftensmad. Første opgave var salat, cous cous og grillstegte kyllinge vinger.

Det første vi skulle se var The Olgas eller Kata Tjuta, hvor vi skulle på en lille vandretur ad Wapa Gorge. På grund af varmen er det livsvigtigt at alle medbringer en flaske med halvanden liter vand, således at der ikke sker dehydrering. Kata Tjuta blev etableret for mange hundrede millioner år siden i forbindelse med erosioner. De mange små sten er i den mellemliggende periode "klistret" sammen til de store formationer, som udgør sitet. Vi når vores første vandretur på 2,5 km på ca. 1 time og herefter går turen med Uluru, som ligger lige ved siden af.

Oprindeligt var det meningen at vi skulle have haft en køretur rundt om Uluru for derved at få os en fornemmelse af størrelsen. Men da skyerne trækker op beslutter Ilsa, at vi kører op til Solnedgangspladsen i god tid, således at vi kan få os et billede af den røde sten. Det var en god disposition for, da solen er på vej ned kl. 18, så lægger skyerne sig i vejen. Til at få solen i stemning var der arrangeret et glas kold mousserende vin med lidt snacks.

Herefter går det mod Becky og vores telte i Camp site. Vi får indrettet os, bader i de store fælles faciliteter inden det lidt i otte bliver tid til aftensmad og en par glas vin. Men det har været en lang dag og alle er trætte, så klokken lidt over ni, så går vi alle i seng. Vi skal forsøge at få nogle timers søvn inden den næste dags strabadser.

2. Januar

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 15:42:32

Så blev det tid til at få afleveret camperen, så vi står tidligt op og får lagt de sidste ting i kufferterne. Natten havde været særdeles varm, så vi var nødt til at have den støjende aircondition kørende hele natten. Noget af det overskydende mad bliver foræret til vores snaksaglige australske naboer. Da klokken bliver 9 går turen mod lufthavnen. Heldigvis ligger Maui's kontor lige ved siden af lufthavnen. Mens Jan afleverede camperen skulle Annette forsøge at finde ud af, hvor vi får surf-boardet med til Danmark. Det viser sig at gå meget lettere end forventet, idet vi får lov til at have et ekstra stykke bagage med fordi vi rejser på en international billet.

Da vi kommer frem til Alice Springs er klokken passeret middag og her møder vi en fortsættelse af den varme, som vi havde haft i Adelaide. Termometeret er godt på den anden side af de 40 grader, da vi ankommer til Hotellet Desert Palm. Navnet passer godt til stedet, som ligger lidt uden for byen. Det første vi tager til er The Flying Doctors, som er en tjeneste, hvor over 50 flyvende intensive afdelinger håndterer de personer, som har brug for hurtig læge assistance fra en af de mange lokationer i outback'en. Det er ret avancerede fly og der er ingen tvivl om, at deres engagement redder menneskeliv.

Herefter ville vi gerne have besøgt den tjeneste, som udbyder undervisning til de personer, som bor i de samme fjerne egne. Desværre er det lukket og det viser sig, at der er meget andet i Alice Springs, som er lukket. Til gengæld ser vi under mange af byens store træer de aborigine sidde som forstenede. De drikker eftersigende for meget og de har i et hele taget svært ved at klare sig i det moderne samfund. Vi bliver derfor enige om, at vi tager hjem til hotellets swimming pool, hvor vi bli bliver afkølet. Bagefter får vi pakket vores rygsække, således at vi kan få opbevaret vores resterende bagage på hotellet mens vi er på Safari in Style.

1. Januar

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 15:40:49

Børnene og Jan havde købt ind til den helt store morgenmad med æg, bacon, pølser og pandekager. Det er bare ikke det, man har mest lyst til, når der er hedebølge, men vi kunne ikke udskyde for det, fordi camperen skulle afleveres dagen efter. Så blev det strandtid. Vi havde fået anbefalet en lækker strand Glenelg, men det var ikke plads til vores store campere, så vi fortsatte til Westbeach som også var rigtig dejlig. Det var bare dejligt at blive kølet i varmet, men også af is og en kold øl. Faktor 30 var ikke nok, når vi var i solen i 3 timer, så vi blev lidt røde.

Campingpladsen har ikke noget køkken, så det var lidt af en udfordring at få lavet burritos i vores lille køkken. Herefter var der ingen vej tilbage, vi skulle i gang med at pakke. Et ret stort arbejde, men vi fik da det meste pakket ned.

31. december

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 15:39:09

Vi startede morgen med at købe ind til den sidste tid i Austraulien. Bagefter tog vi bussen ind til centrum. Vi fik shoppet på deres gågade som hedder The mall. Efter frokost tog vi den lokale sigthseeing bus. Den var ikke af samme standard som i Melbourne, så de informere ikke, de kørte blot. Vi måtte således sidde med guidebogen og et bykort for at følge med. Det tog en time og gav os en fornemmelse af byen. På dette tidspunkt trængte vi bare til at slappe af og bussen hjem igen til campingpladsen.

Vi blev rigtig sløve af 41 grader i skyggen og var faktisk rigtig glade for vores forholdsvis dårlige vejr på turen. Vi havde ikke fået set ret meget med denne varme. Nytårsmenuen stod Annette og Karen for. Aussierne kigger lidt for det er ellers normalt mændenes domæne, vi var kommet ind på. Vi fik grillet laks, kæmpe rejer og karamel mudderkage til dessert.

Vi spillede kort i adventlyset skær. Det var ret svært at se farverne i dette dårlige lys, så Annette måtte sidde med lommelygte. Vi droppede at tage ind til byen, hvor det holder stor nytårsfest i Elderspark med underholdning og fyrværkeri 2 gange. Kl 9 for børnene og kl 12 for de voksne. Vi kunne se det fra vores campingplads sammen med de få campisten, der ikke allerede var gået i seng. Det var en rigtig pensionist campingplads.

30. december

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 15:34:34

Vi tog færgen fra morgenstunden. Da vi var for tidligt på den, kunne vi nå at nyde udsigten i parken. Efter sejlturen ventede der os en køretur til Adelaide på 88 km. Det lyder ikke meget, men vejene var snoede. Det tog lang tid, og især fordi vi valgte at køre videre til vindistriktet Barosso Valley. Vi besøgte en række vingårde, og smagte på sagerne. Det var lidt kedeligt for Ellen og Karen. Så efter de to første var det kagetid. Området er kendt for deres tyske kager.

Vi var også forbi områdets største vinproducent Jacobs Creek, som også sælger deres vine i Danmark. De havde lavet et helt visitor center. Det var totalt gennemført. Med guidede turer i vinmarken, smagning og lave sin egen vinetiket. Vi synes dog at det var blevet lidt for kommercielt, så vi kørte forholdsvis hurtigt videre.

Efter en lang dag i camperen, satte vi kursen mod Adelaide. Der var hedebølge med temperaturer over 40 grader. Så selvom vi var parkeret på campingpladsen under nogle træer, var det kogende varmt. Desværre var det en campingplads uden swimmingpool. Jan fik lavede sin barbi (Grill)middag, selvom grillen ikke var for god. Det tog ufatteligt lang tid og den blev ikke rigtigt varm. Nu hvor varmen var kommet til os, var det næsten ikke til at klare. Vi måtte have gang vores aircon, som vi blev rigtigt glade for.

29. december

DagbogPosted by Jan Tanderup Petersen Fri, January 06, 2012 15:32:51

Vi forsøgte at komme tidligt op, men det er nu ikke så nemt. Efter en hurtig morgenmad kørte vi tilbage et vandretur helt ude på spidsen. Det var lidt hede-agtigt og børnene var ikke begejstret, da de fandt ud af at vi kunne have kørt hele vejen til den gamle ruin, hvor fyrmesteren fik forsyninger ind hver 3. mdr.

Så måtte vi til snake lagoon, for at se om der var nogle spændende dyr. Vi kørte 8 km af en rød grusvej, som var så ujævn og bilen ikke kunne stå fast. Den skred ud flere gange. Da vi endelig kom til parkeringspladsen, så var det bare om at komme af sted.

Ned ad en skrænt og stadigvæk op og ned selvom vi skulle følge floden ud i til havet den sidste halvdel af ruten. VI følte os som nogle rigtige eksplorer med sved på panden og pulsen oppe.

Vi kom ud til en rigtig fed strand, men vi havde ikke badetøjet med på vores ekspedition. Da vi kom tilbage til bilen, blev vi enige om at vi havde fortjent en frokost på visitor centeret. Nu var alle enige om at vi ikke skulle gå mere denne dag og satte kursen mod en lavendel farm på den anden ende af øen. Vi kom lige før lukketid, men vi nåede lige at købe lavendel is og bolsjer. På vejen nåede vi at se store fårefarme og kæmpe saltsøer.

På vejen hjem stopper vi ved et udkigspunkt, hvor det skulle være muligt at se langt omkring på den nordlige del af øen. Der er en lang og meget stejl trappe derop – og vi overvejer at droppe turen, da vores møder er lidt trætte. Men vi overvinder trætheden og bestiger trappen – godt presset af Karen, som har stor lyst til bestigningerne. Oppe på toppen vil vi gerne have taget et billede af hele familien. Og dem vi spørger viser sig at være en dansk familie.

Herefter var det bare om at komme hjem og grille bøffer på campingpladsen. Desværre var campingpladsens barbaque gået op i flammer lige før vores ankomst. I stedet måtte Jan og Karen på shopping et par minutter i 19.00 lige før butikkerne lukkede. Man skal være forandringparat!!!!!